Rauni Mali: Kamarimusiikkia Lappeenrannan Raatihuoneella 28.9.2017

Raatihuoneen kaunis sali oli saanut tähän konserttiin uudenlaisen kattauksen. Soittajat oli asetettu keskelle salia ja yleisön tuolit kiersivät seinänvieriä. Ratkaisu oli hyvä. Kuuleminen fokusoitui soittajiin ja kamarimusiikin tärkein olemus, yhteissointi, saavutettiin ehkä paremmin kuin perinteisessä asetelmassa. 

Ohjelma alkoi Crusellin hilpeällä Divertimentolla C-duuri oboelle, kahdelle viululle, alttoviululle ja sellolle. Kvinteton soittimista oboelle oli annettu johtava rooli. Santeri Kaksonen onnistui leikkisissä kuvioissa ja loihti molliosuudessa esiin oboen herkkiä sävyjä. Kaunista yhteissoittoa! Kvintetto soitti seisten ja sellistin viritelmä jatkojalalla oli mainio näky. 

Einar Englundin puhallinkvintetto alkoi dramaattisella koraaliosalla. Englund oli sävellystä tehdessään 73-vuotias, mutta ikä ei kuulunut tästä sävellyksestä, niin selkeästi ajateltua ja rakennettua musiikkia huilulle, oboelle, klarinetille, fagotille ja käyrätorvelle se oli. Erityisesti loistivat Tiina Heinonen huilullaan ja Pedro Conejero fagotillaan, mutta jokaisella soittajalla oli sävellyksessä omat tärkeät solistiset hetkensä. 

Antonin Dvorakin jousikvintetto G-duuri nousi konsertin päänumeroksi. Alku oli con fuoco - tulisesti, joka kääntyi dramaattisen lähdön jälkeen värikkääksi melodisuudeksi. Matti Koposen avauksella viisikko paneutui innoittuneeseen soittoon. Sellolle oli sävellyksessä annettu erityinen rooli ja Juhana Ritakorven kaunisääninen sello soi Raatihuoneen akustiikassa erityisen mehevästi. Scherzo-osassa yhteissoitto oli parhaimmillaan ja alussa vähän muiden peittoon jäänyt alttoviulukin rohkaistui. Finaali oli loppukiihdytyksineen hengästyttävää menoa. Nautinnollinen konsertti kaiken kaikkiaan. 

Kommentit

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *