Saimaa Sinfoniettaa johtaa kapellimestarilupaus Klaus Mäkelä


Milko Vesalainen, intendentti Lappeenrannan kaupunginorkesteri
Saimaa Sinfonietta konsertoi torstaina 30.3.2017 klo 19 Lappeenranta-salissa juhlavissa puitteissa. Orkesteria saapuu johtamaan kapellimestarilupaus Klaus Mäkelä. Solistina soittaa pianotaiteilija Eero Heinonen. Konsertissa kuullaan W.A. Mozartin Pianokonsertto nro 25 C-duuri, Ludwig van Beethovenin Sinfonia nro 4 B-duuri ja kantaesityksenä säveltäjä Mikko Nisulan Vellamon neidot, mikä on Saimaa Sinfoniettan tilausteos. Tilaus kuuluu valtakunnalliseen Sibeliuksen seuraajat-hankkeeseen, jossa suomalaiset orkesterit ovat tilanneet eri säveltäjiltä uusia teoksia. Nisulan Vellamon neidot on hankkeen ensimmäinen kantaesitykseen tuleva teos. Konsertti avaa myös perjantaina 31.3. Valtakunnalliset orkesteripäivät Mikkelissä.

"Kun minulta tilattiin kappale Saimaa Sinfoniettalle, osana kotimaisten orkesterien ’Sibeliuksen seuraajat’-hanketta, sain ohjeeksi säveltää Saimaa-aiheisen impression orkesterille. Lopullisen inspiraation sain kuitenkin Ilja Repinin (1844-1930) maalauksesta Sadko, jossa vedenalaisen mielikuvitusmaailman hahmot lipuvat katsojan silmien eteen kuin jossain balettikohtauksessa. Ja koska Repinillä oli läheiset suhteet suomalaisuuteen, päädyinkin helposti kalevalaisen mytologian veden jumalattareen Vellamoon sekä hänen vedenalaiseen kansaansa.

Vellamon sävelaihe kuullaan heti teoksen alussa kahden klarinetin soittamana. Johdannossa esiteltyä materiaalia kehitellään kahdessa, hitaan välisoiton toisistaan erottamassa Allegro-jaksossa. Näistä ensimmäinen saa vähitellen balettimaisen itämaisia sävyjä, jälkimmäinen taas johtaa pienimuotoiseen myrskyyn, jonka huipennuksessa, Maestoso e solenne, Vellamo itse näyttäytyy. Haaveellisen Tranquillo -jakson jälkeen lähes kaikki teoksen läpikäyneet sävelaiheet kootaan vielä yhteen lyhyessä, nopeassa codassa."

Näin kuvailee uutta teostaan säveltäjä Mikko Nisula. Mikko Nisula (1974-) on opiskellut musiikkitiedettä Helsingin yliopistossa ja sävellystä Pietarin Rimski-Korsakov-konservatoriossa Boris Tistshenkon oppilaana. Hän on täydentänyt opintojaan mm. belgialaisen säveltäjän Philippe Boesmansin mestarikurssilla. Nisula on toimittanut vuodesta 2007 lähtien Fredrik Paciuksen (1809-91) koottujen näyttämöteosten lähdekriittistä julkaisua. Säveltäjänä häntä voidaan luonnehtia lähinnä uusromantikoksi, joka on kuitenkin omaksunut tyyliinsä mitä erilaisimpia muitakin vaikutteita aina kulloisenkin sävellyksen ja sen aihepiirin mukaan. Nisulan keskeisiä teoksia ovat Sinfonia concertante (2007-9), Myrsky-kantaatti (2006), viisi orkesterifantasiaa, kolme kamarikonserttoa sekä kolme sonaattia harmonikalle. Mainintansa ansaitsevat myös laulusarjat Salaperäisiä unia (2005), Kangastuksia (2012) ja Metropolit (2016) sekä persialaisaiheiset sävellykset Mithras (2011) ja Ishtar (2012).

Kommentit

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *