Rauni Mali: Heinisen klarinettikonserton kantaesitys Lappeenrannassa

Lappeenrannan kaupunginorkesterin konsertti torstaina 23.3. Lappeenranta-salissa. Kapellimestari Eero Lehtimäki, solisti Olli Leppäniemi, klarinetti. Elgar, Heininen, Mozart.

Paavo Heinisen klarinettikonserttoa odotin mielenkiinnolla ja pienellä levottomuudella. Pysynkö Heinisen aallonpituudella? Muistikuva Heinisen edellisestä kantaesitys-konsertosta Lappeenrannassa "Autrefois huilulle" on kuitenkin rohkaisevana muistissa ja levyhyllyssä. Kiinnostusta Heinisen konserttoon lisäsi vielä se, että kansainvälistä uraa tekevä solisti Olli Leppäniemi on Lappeenrannan Musiikkiopiston kasvatteja ja orkesterin klarinetistin Jorma Lautasen oppilas.
Konserton alku on vaikuttava klarinetin, kirkonkellon, viulujen ja pianon esittelemä motto. Heinisen musiikki on abstraktinen taideteos, jossa orkesterin soittimet eri vaiheissa tapaavat toisensa ja muodostavat kukin osaltaan yhdessä klarinetin kanssa lempeäsävyisen kokonaisuuden. Kauniita välähdyksiä rakentelivat piano ja klarinetti, viulujen pizzicato-osuudet, jännittävät rummut jne. Kerta kuulemalta tuntui, että kaikki orkesterin soittimet saivat tilaisuutensa näyttää oman väripalettinsa.
Kokonaisuutena Heinisen sävellys oli ehjä, vailla likaa tai väkivaltaa. Olli Leppäniemi kuvasi teosta haastattelussaan kuin nousuksi korkeaan torniin, jossa eri puolille avautuvat ikkunat antavat aina uuden näkökulman maisemasta ympärillä. Se maisema ei ollut mielestäni "kotomaani koko kuva" vaan eurooppalainen näkymä ihmisten eloisaan nykymaailmaan, jossa katsoja näkee onneksi yksityiskohdat vain värikkäänä palettina.
Sävellyksessä oli kaksi loppua, jotka hämmästyttivät. Koraalimainen loppuhuipennus alkoi uudelleen ja teos päättyi klarinetin huikaisevan kirkkaaseen katoamiseen avaruuteen.
27-vuotias kapellimestari Eero Lehtimäki on itsekin klarinetisti, mistä johtuen konserton varmastikin vaikea partituuri oli hänelle mieluisa haaste. Konsertin muut sävellykset Elgarin aamu- ja yölaulut sekä Mozartin A-duuri sinfonia olivat myös huolellista kapellimestarityötä, vaikka Mozart tuntuikin hieman uneliaalta Heinisen loputtoman idearikkaan abstraktin taideteoksen jälkeen.


Kommentit

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *